2019. augusztus 22., csütörtök

Rájár a rúd a szexista sörökre

Fotó: www.robinsonsbrewery.com
Az augusztus elején Londonban megrendezett Nagy Brit Sörfesztivál negatív szenzációja volt, hogy több szexistának minősített sört kizártak a kézművessörök egyik legnagyobb seregszemléjéről. A kitiltás azokat a söröket érintette, amelyeket nevük, vagy a címke grafikája alapján szexistának ítéltek. Így lett a kizárás a sorsa a Dizzy Blonde, a Leg-Spreader és a Village Bike söröknek. Azonban nemcsak ezek az éppen mostanában kitiltott sörök, pontosabban címkék és reklámok szexisták.

Fura is lenne, hiszen a söripar már évtizedek óta a férfi fogyasztókra alapozza hirdetéseit, melyekben nem egyszer csinos nőkkel reklámozzák italaikat. A nő szerepe ezekben eleve úgy jelenik meg, mint a csábítás eszköze, aki soha nem fogyasztója a sörnek, hanem csak biodíszlet, kiszolgálja a férfit, vagy éppen ellenkezőleg, szexuális vonzerejével igyekszik – sikertelenül – elcsábítani a sörivástól. A 21. században a kézműves sörfőzdék sokasága már sörei elnevezésében és a címkék rajzolatában is alkalmazta a reklámokban jól bevált ábrázolást.

Fotó: Pexels
Csakhogy időközben – éppen a craft hatására – lényegesen megváltozott a nők söriváshoz való viszonya, egyre többen kaptak rá a sörre. S őket annyira sértik a szexista „köntösbe” öltöztetett sörök, hogy egy felmérés szerint kétharmaduk nem is vásárol ilyeneket. „A sör nem férfi vagy női ital, hanem mindenkinek készül. Még sok tennivalónk van a sztereotípiák leküzdése érdekében” – nyilatkozta Abigail Newton, a Nagy Brit Sörfesztivált szervező CAMRA egyik vezetője.

Hogy a kitiltás, mint elég radikális lépés, visszatartja-e majd a sörfőzdéket a szexista sörcímkék és elnevezések alkalmazásától, nem tudható, de ismerve a negatív reklám is reklám elvét, egyáltalán nem vagyunk biztosak benne, hogy komoly visszatartó erő lenne.

Fotó: untappd.com
Vegyük csak példának az amerikai SweetWater Happy Ending (Boldog vég) imperial stout-ot, aminek az ázsiai szexmunkást ábrázoló címkéje óriási felháborodást keltett. Visszavonták a címkét, de addigra meg is kapta maximálisan a „negatív” reklámot. A Happy Ending új címkével is sokáig a sörfőzde legnépszerűbb terméke maradt. Az olasz Deep Throat (Mély torok) gyártója nem volt szívbajos, nem visszakozott, nem terveztetett át semmit, továbbra is főzte és forgalmazta óriási felhördülést kiváltó sörét a címkén ábrázolt kukoricacsutkát szopogató nővel.

Vagyis, amíg nem születik egyértelmű szabályozás ez ügyben, a sörfőzdék maguk dönthetnek, hogy mi lesz egy-egy szexistának bélyegzett sörük sorsa. (Forrás: HVG)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése