2020. szeptember 15., kedd

Újabb pofont kapott a nyáron a magyar söripar

Fotó: Népszava

Bár valamelyest megélénkült a kiskereskedelmi sörértékesítés június és augusztus között, a vendéglátás forgalmának jelentős visszaesése miatt összességében tizedével csökkent a magyarországi fogyasztás. Június és augusztus között 10 százalékkal volt alacsonyabb az anyaországi sörfogyasztás, mint a tavaly nyári bázisidőszakban – tájékoztatta a Világgazdaságot Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója a piac öt legnagyobb szereplője, a Dreher, a Heineken Hungária, a Borsodi, a Carlsberg és a Pécsi Sör összesített adatai alapján. Az iparági szakember közlése szerint eltérő mértékben ugyan, de az eladások csökkenése a termékkategória minden szegmensében jelentkezett.

A külkereskedelem is megtorpant, ebben az időszakban az export 3,5 százalékkal, az import pedig 4 százalékkal csökkent. A magyar forgalom és a termelés nyári visszaesésének elsődleges okát jól mutatja a csapolt sör értékesítésének drámai visszaesése, a hordós kiszerelések forgalma ugyanis 27 százalékkal maradt el a 2019. június–augusztusi időszakétól. Ebből az a következtetés vonható le, hogy a vendéglátóipar gyengélkedése hamar továbbgyűrűzött a söriparba, ugyanis a vezető magyarországi gyárak átlagosan csak az előállított sör 70 százalékát szállítják a kiskereskedelmi partnereknek, a fennmaradó 30 százalékot a kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat tömörítő HoReCa-szegmens szokta felvenni.

Alighanem az is közrejátszott a HoReCa-csatornák alulteljesítésében, hogy a magyarországi turizmus ugyan láthatóan felfutott, a számottevő fizetőképes keresletet képviselő külföldi vendégek azonban szinte teljes mértékben elmaradtak. Emellett hiába erősödött valamelyest a bolti sörértékesítés a vizsgált időszakban, a kiskereskedelmi élénkülés nem kompenzálhatta a vendéglátóhelyek forgalmának apadását. Egyúttal az is megállapítható, hogy a március óta gyengélkedő söripar hiába bízott a nyárral érkező fellendülésben, az elmúlt hónapok a kedvező időjárás ellenére sem hozták vissza a korábban kieső bevételeket. Bár a kijárási korlátozásokat már májusban feloldották, a fesztiválok és a sportesemények elmaradása negatívan érintette a sörfogyasztást.

Fotó: Vajda János / MTI
Így viszont továbbra is nyomás alatt marad az ágazat, s mivel a koronavírus-járvány második hulláma sok jót nem ígér, egyelőre nehéz elképzelni, hogy épp az őszi hónapok hoznák meg a trendfordulót. Pedig a vezető magyarországi sörgyártók ebben a nehéz időszakban is sorra jönnek ki a termékinnovációkkal, a legutóbb például a Dreher az egyik legmeghatározóbb hazai kisüzemi főzdével, a Mad Scientisttel alapított közös márkát, s egy könnyed, tiszta lagert és egy kávés stoutot dobott piacra. Eközben a Heineken újabb gyümölcsös felső erjesztésű termékkel, egy málnás ale-lel rukkolt ki, a Borsodi pedig előbb egy extrakomlós hoplagerrel, majd egy különleges, mégis könnyen fogyasztható IPA-val vétette észre magát a sörkedvelők táborában.

A 2020-as év egészét egyelőre nehéz lenne jósolni. Viszonyításként szolgálhat, hogy az öt vezető gyártó együttes belföldi értékesítése tavaly 6,216 millió hektoliter volt, 44 ezer hektoliterrel, azaz 0,7 százalékkal kevesebb az előző évinél. A csökkenő forgalom ellenére az iparág több járulékot és adót fizetett be 2019-ben a költségvetésbe, 82,071 milliárd forintot, szemben a 2018-as 80,085 milliárd forinttal. (Forrás: Világgazdaság / Gyöngyösi Balázs)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése